Søk på sidene


Innlogging

Besøkende nå:

Vi har ingen gjester og ingen medlemmer på besøk.


1. juni 2001 ble det etablert et nytt interessefellesskap for modellflygere med navnet IGG NORGE. Dette er ingen klubb, men er til for dem som ønsker et tverrfaglig fellesskap på tvers av modellflyklubbene. IGG NORGE ønsker å være "et hjem" for alle med interesse for store seilfly- og slepemodeller. Når er man en storflypilot? Det er det enkelt å svare på: - Når du selv føler deg som en! IGG NORGE setter i utgangspunktet ingen formelle krav når det gjelder størrelsen på modellen du flyr eller hvor dyktig du er som pilot. Vårt mål er å vokse i miljøet, både når det gjelder flystørrelse og ferdigheter, dog må man være tilknyttet en lokal modellflyklubb som sorterer under NLF/NAK. Synes du IGG høres spennende ut og ønsker å bli medlem, ta kontakt med oss.klikk her


Evjetreffet 2015

DSC 1900   DSC 1921   DSC 1906

Årets Evjetreff ble gjennomført første helgen i august og porten ble åpnet kl 10. Da var Kenneth Lunde, Tore Olsen og Jo E. THunberg og Pål H-S på plass, undertegnede og Brian Hoddy(på dagstur) kom like over 10 og deretter dukket Ragnar Svendsen og Petter Nesvik opp, litt senere kom også Ivar Pettersen.

Slepingen kom i gang i 11 tida og boblene lot seg ikke vente, enkelte fikk lange turer på over 1000m denne dagen, fint vær hele dagen med gunstige vindforhold. Øyvind Hansen kom med sin Wilga utpå dagen og avlastet Cub'en i perioder. Det ble registert 50 slep frem til kl 19 og ingen uhell av betydning.

Tekst: Johnny Helgesen - Foto: Brian Hoddy

Vi ble tilbudt å få låne grill av Odden camping men det viste seg å ikke være så enkelt, da grillen måtte flyttes med truck. Engangsgriller ble kjøpt inn og berget det sosiale om kvelden; høy stemning og masse humor er stikkordet for denne kvelden :)

Lørdagen var alle tidlig på plass, det ble noen fine turer før regnet kom i 1 tida. Flere fikk problemer med servoer og Elefun er jo bare halvannen time unna, Petter tok turen og fikk kjøpt inn det nødvendige. En håpefull gjeng håpet på at regnet skulle gi seg men måtte gi tapt til slutt.

Denne kvelden ble gjengen splittet ift mat men fant hverandre igjen i god tone i Valerij Lukasevic og Johnny Helgesen sin hytte, gode historier og god vin :)

Søndagen vartet opp med godvær og braktermikk, Petter ble faktisk bekymret, han var i 850m med fulle bremser,  flaps og  stig på 1,5 m/s, hjul ut og det gikk ned til 0,5 m/s synk :) En fantastisk dag! Hyggelig at Jacek Jakubowicz og Stian Bjerkeseth tok turen.

Et særdeles velavviklet stevne hvor det gikk rolig for seg uten uhell,  forhåpentligvis henger dette sammen med sikkerhetsfokus med daglig inspeksjon og briefing.  Totalt ble det avikklet 130 slep.

Har til slutt lyst å minne på hva vi egentlig holder på med.

Har opplevd dette året at flere har brent servoer, også på kritiske funksjoner på fly, slik som jeg har sett så har det også vært i episoder etter hard belastning ift hastighet og rorbruk, minner om at det er store energier vi holder på med og vi kan bare ikke akseptere ulykker med høy energi...

Johnny Helgesen

DSC 1885 DSC 1886 DSC 1893  DSC 1896 DSC 1902
 1:3 "Clipped wing" Cub  Sikker taksing  Kenneth Lunde "flyr"  Ragnar Svendsen tuner  Pilotrute
DSC 1903 DSC 1910 DSC 1912  DSC 1914 DSC 1920
 Johnnys fine DG  Jo flyr "Evje-style"  Piloter  Petter lander Duo Discus  1:3 Arcus